SSP #003: Jak v roce 2023 vydělat 100.000 Kč díky “online vedlejšáku” – bez velkých vstupních nákladů

“Karle, líbí se mi co děláš, hrozně rád bych taky začal podnikat, ale nemám na to kvůli své práci čas…”

S tímhle se mi svěřil můj blízký kamarád, který pracuje přes 10 let jako grafik ve velké firmě.

Ve skutečnosti ale nebyl problém v tom, že by neměl čas. Problémy byly úplně jiné a byly dva:

Tím prvním problémem byl “strach”.

Nevěděl, co to znamená “začít podnikat”. Měl pocit, že to vždy nutně představuje budování firmy, nábor zaměstnanců, starosti s účetnictvím.

Zároveň nechtěl opouštět stávající zaměstnání a jistotu v podobě příjmu, které ze zaměstnání měl.

Druhým problémem bylo “nevím, jak začít”.

“Ale vždyť já nic neumím, kdo by ode mě cokoliv koupil…”

Blbost. Každý zvládne vytvořit něco, co budou zákazníci kupovat. Přijít na to “co” není vždy snadné, a ne vždy se to povede napoprvé.

Kdo ale vytrvá, ten to zvládne, o tom jsem bytostně přesvědčen. Pokud někdo selže, je to jen tím, že toho dost nezkusil a nevydržel dostatečně dlouho.

Proč mám “online vedlejšáky” rád?

  1. Svoboda – jsem sám svým šéfem. Což má samozřejmě světlé i stinné stránky.
  2. Nízké vstupní náklady a z toho plynoucí malé riziko. Nemusím vždy utrácet za reklamu nebo konzultace – i když je to většinou díky oběma možnostem rychlejší. Záleží jen na mně.
  3. Flexibilita – časová i místní. Rád cestuji a pracuji.
  4. Osobní růst. Nikdy jsem se toho nenaučil tolik a za tak krátkou dobu, jako kdykoliv, kdy pracuji na nějakém tom “svém projektu”.

Dovolte mi, abych se s vámi podělil o 4 možnosti, jak si může každý vyzkoušet “online vedlejšák” bez velkých vstupních nákladů a nutnosti opouštět stálé zaměstnání.

1. Prodej služeb

Prodejem služeb směňujete svoji dovednost a čas za peníze. Jedná se o velmi snadný způsob, jak začít s online vedlejšákem.

Pokud nevíte, s jakou službou začít, zeptejte se sami sebe – s čím za mnou vždy chodí moje rodina/známí/kolegové, abych jim pomohl? Jaké mám dovednosti, které jsou žádané?

Případně druhá možnost – je něco, co by mě opravdu bavilo dělat? Něco, k čemu mám předpoklady a opravdu poctivě si to odpracuju? Pokud ano, potřebné dovednosti se vždy dají naučit.

Příklad tohoto vedlejšáku:

  • Specialista na Facebook kampaně – tvoří (ideálně) ziskové kampaně na Facebooku
  • HR specialista – nabírá lidi, obvykle na technické nebo manažerské pozice
  • Copywriting a psaní textů – tvoří texty, které vydělávají peníze

Proč mám tento vedlejšák rád: Poskytuje velkou svobodu – sám si určuji, co je moje služba a kolik stojí. Zároveň se můžu velmi snadno naučit novou dovednost a svoji službu ladit za běhu. U spousty služeb také není tak velká konkurence na pokročilé úrovni.

Pro koho je to vhodné: Pro lidi, kteří mají konkrétní dovednost, o kterou je na trhu zájem.

Stinné stránky:

  • Může trvat delší dobu, než seženu prvního klienta. Ze zkušeností ale vím, že kdo je vytrvalý a poctivě si to odpracuje, vždy klienta sežene.
  • Můžete mít problém s definicí svojí služby. Nic vám ale nebrání zkoušet a postupně se směrovat tam, kde to pro vás bude nejlepší. Skoro každý dělal na začátku něco jiného, než dělá teď.
  • Na začátku je potřeba věnovat desítky hodin studiu, abych se vůbec mohl s klienty bavit. Nebo zaujmout přístup “fake it ‘till you make it”, který ale vám ale nemusí být příjemný (a často to ani není dobrý nápad).
  • Na juniorské pozici je často velká konkurence. Je proto potřeba dělat marketing trochu jinak, než je zvykem.

Jak bych začal:

Krok 1 – Vymyslím si službu. Co budu dělat a pro koho. Zkusím vymyslet, v čem jsem jiní – většinou se bude jednat o kombinaci mých zájmů a dovedností.

Jako příklad použiju toto: “Myslím, že by mě mohly bavit PPC kampaně na Facebooku. Trávím tam dost času, baví mě koukat na reklamy a psát. Zároveň mám hodně blízko k deskovým hrám a ve volném čase si tvořím vlastní deskovku.”

Krok 2 – Vygooglím si články a návody o marketingu na Facebooku, zkouknu spoustu videí. Pokud se mi bude líbit nějaký kurz a bude mít hodně dobrých hodnocení, zakoupím ho, abych se proškolil.

Krok 3 – Vytvořím si tabulku potenciálních zákazníků. Protože mám rád deskové hry, tak se bude jednat o e-shopy, které je prodávají. Do jednoho sloupečku si dám webovou adresu, do druhého pak jméno a telefon na nejvýše postavenou osobu ve firmě, kterou se mi podaří najít.

Krok 4 – Každému e-shopu vytvořím nabídku na míru. Vždy natočím krátké video, ve kterém pozdravím, řeknu, že jsem Facebook specialista-samouk a že pro ně chci pracovat. Nabídnu první 2 měsíce zadarmo, po kterých se případně domluvíme na placené spolupráci. Řeknu i to, že tvořím deskovou hru, ať získám plusové body navíc.

Krok 5 – Nabídka práce zadarmo je pro klienty samozřejmě zajímavá. Několik e-shopů mi na to kývne a já se vrhnu do práce. Ze začátku mi bude všechno trvat a budu hodně koukat na návody.

Krok 6 – Pokud budu tvrdě pracovat a budu mít neustále na paměti, že musím svojí kvalitní prací vydělat klientovi peníze, tak se mi to u jednoho-dvou po 2 měsících podaří. Od klienta si vyžádám videoreferenci a zkusíme se domluvit na placené spolupráci.

Díky videoreferenci si můžu vytvořit jednoduchou webovou vizitku a tam si recenze dát – pomůže mi to v získání příštích zakázek, které už budou placené od začátku. Díky tomu můžu mít i vyšší hodinovku.

Druhou cestou je nechat se zaměstnat v agentuře, naučit se to a až potom to dělat na sebe. Nicméně ta první cesta je o dost zábavnější a i víc přímočará.

Jak vydělat 100.000 Kč: během několika měsíců tvrdé práce se zvládnete dostat na hodinovou sazbu 1.000 Kč na hodinu. Pokud budu měsíčně pracovat 40 hodin (5 hodin týdně), vydělám 100.000 Kč za 2 a půl měsíce.

2. Online kurz

Skvělý způsob, jak zabalit vaše unikátní znalosti a dovednosti do “balíčku”, a ten prodávat prostřednictvím kurzu.

Příklad kurzu:

  • Trello: Jak si zorganizovat svůj osobní i pracovní život – jednou provždy?
  • Jak pracovat hlavou ve 21. století, mít víc času na sebe a na rodinu a vydělávat víc peněz… i když nemáte “silnou vůli” nebo “nadlidskou disciplínu”? (oba moje)
  • Kompletní angličtina s Broňou Sobotkou
  • Jak můžete vydělat miliony díky internetovému marketingu?
  • Biohacking: Zdravé návyky pro každý den

Proč mám kurzy rád: Poskytují velkou svobodu – prodej funguje, i když spím. Zároveň jsou dobře škálovatelné a pokud dělám kurzy delší dobu, můžou na sebe navazovat. Díky tomu se mi zvětšuje počet zákazníků, kterým můžu nabízet i své další kurzy.

Pro koho je to vhodné: Pro všechny, které baví aspoň trochu školit, a zároveň mají konkrétní věc k předání, o kterou bude zájem.

Stinné stránky:

  • Kurzy se většinou neprodávají za moc peněz. Pokud dělám své první placené kampaně – třeba na Facebooku – tak je těžké být na začátku v zisku. To ale nutně nevadí – je potřeba se vše naučit a získat první zákazníky.
  • Je velká pravděpodobnost, že svým prvním kurzem úplně minu to, o co je na trhu zájem. Proto je důležité nenechat se odradit a nebát se vše ladit za pochodu.

Jak bych začal:

Krok 1 – Sepsal bych si dovednosti a znalosti, o kterých bych mohl něco natočit. Na základě toho sepíšu 20 problémů, které pomůžu lidem vyřešit. Zamyslím se i nad tím, s čím vším pomáhám už teď – rodině, přátelům nebo kolegům.

Krok 2 – Na těchto 20 problémů se podívám a zhodnotím, které tři mají největší potenciál lidem pomoct. Čím akutnější problém člověku pomůžu vyřešit, tím líp. Tyto 3 problémy vyberu tak, aby řešily lidem jeden (nebo 2 najednou) ze tří velkých problémů, které všichni mají – zdraví, vztahy nebo peníze (vydělat nebo ušetřit).

Krok 3 – Z těchto 3 problémů si vyberu jeden, který svým kurzem budu řešit. Napíšu si strukturu kurzu, vytvořím si název. Z názvu musí být patrné, že mi s daným problémem pomůže a že mi ho vyřeší. Vhodné je i doplnit nějaké časové ohraničení.

Špatný název: Online podnikání od A do Z pro lidi, kteří hledají přivýdělek

Lepší název: Jak vydělat první korunu díky “online vedlejšáku” během 7 dní, aniž bych musel končit v práci nebo investovat desetitisíce – krok za krokem

Krok 4 – Připravím si prezentace v Google Prezentacích a nahraju krátké lekce (třeba díky rozšíření Loom do Google Chrome). Krátké lekce nahraju na YouTube jako “Neveřejné”.

Krok 5 – Vytvořím si webové stránky s platební bránou. Osobně doporučuju Konverzky v kombinaci s platební bránou Stripe – během pár minut si vytvoříte prodejní stránku i s členskou sekcí. Alternativa: web na WordPressu s členskou sekcí od FAPI nebo SimpleShopu. Do členské sekce dám videa a připravím prodejní stránku.

Krok 6 – Začnu s propagací. Tady jsou možnosti 2 – placená nebo neplacená.

Neplacená propagace – každý den si vymezím v kalendáři 1 hodinu času na propagaci. Budu procházet tematické skupiny na Facebooku a příspěvky na Twitteru a LinkedInu. Každý den budu hodinu lidem pomáhat díky odpovídání na dotazy. Můžu případně lidem psát do soukromých zpráv, tam dále pomáhat a v momentě, kdy uznám za vhodné, jim pošlu odkaz na kurz.

Placená propagace – nejlepší bude reklama na Facebooku díky možnosti sledování výkonu a rychlosti prvních výsledků. Vytvořím kampaň na prodejní stránku a pokusím se napsat inzerát dostatečně zajímavý a lákavý, aby lidi klikli a kurz si koupili.

Jak vydělat 100.000 Kč: Vždy záleží na ceně kurzu. Pokud budete prodávat kurz za 1250 Kč, tak jich potřebujete prodat 80. Pokud by se vám podařilo prodat jeden kurz denně, tak této částky dosáhnete za 80 dní.

3. Komunita

V ČR se jedná zatím o nejmíň využívaný vedlejšák z těchto čtyř, v zahraničí to tak ale není. Pokud dokážete získat pozornost lidí – a tuto pozornost přesměrovat do placené komunity, máte vyhráno.

Příklad:

  • Ondřej Koběrský – Vzdělávací investiční videa
  • Bitcoinovej Kanál – Videa o Bitcoinu a jiných kryptoměnách
  • Deskofobie – Pro fanoušky deskových her

Proč mám komunitu rád: Umožňuje vydělávat peníze díky tomu, že dělám, co mě opravdu baví. Navíc se jedná většinou o opakované (měsíční nebo roční) platby, takže mám zajištěný pravidelný příjem. Komunity se navíc hezky doplňují s ostatními možnostmi, např. s kurzy nebo službami.

Pro koho je to vhodné: Pro ty z vás, kteří tvoří obsah o svém koníčku nebo práci a mají už nějaké publikum. Případně pro ty, kteří jsou připraveni na tom pracovat a nehledají úspěch přes noc, ale spíše v řádech měsíců nebo let.

Stinné stránky:

  • Pravidelný příjem si musím zasloužit a o podporovatele neustále bojovat. Pokud přestanu být aktivní, tak se začnou lidi postupně odhlašovat a mě začne klesat příjem.
  • Celé je to postavené na mém brandu – pokud udělám nějakou velkou chybu nebo budu chtít změnit své zaměření, můžu ztratit přízeň fanoušků.
  • Pokud se netrefíte do dostatečně velké cílovky, může vaše snaha přijít vniveč.

Jak bych začal:

Krok 1 – Aby mě lidi začali podporovat, tak je nutné, aby o mně věděli a byli mými fanoušky. Proto musím tvořit takový obsah v takovém formátu, který je zajímá a který budou konzumovat.

Krok 2 – V tomto obsahu je budu vyzývat k odběru newsletteru. Díky tomu si začnu budovat databázi potenciálních zákazníků. Těmto lidem budu posílat zajimavý obsah tak, aby si zvykli moje e-maily otevírat a číst.

Krok 3 – Vyzkouším si vytvořit komunitu “zadarmo”. Pro tento účel vytvořím zdarma Discord kanál. Ve svém obsahu začnu zvát do kanálu fanoušky udělám vše pro to, aby byl kanál aktivní.

Krok 4 – Pokud vidím, že můj obsah funguje a Discord “žije”, vytvořím si účet na Patreonu a naplánuju takové odměny, aby dávaly smysl mě i fanouškům. Inspiruju se u jiných kampaní.

Jak vydělat 100.000 Kč: Tady bude rozjezd hodně pomalý. Pokud by bylo placené členství za 250 Kč, potřebujete mít 400 plateb. Ideálně by zde bylo každý měsíc zdvojnásobit počet platících – první měsíc 10 = 2500 Kč. Druhý měsíc 20 = 5000 Kč. Třetí měsíc 40 = 10.000 Kč. Čtvrtý měsíc 80 = 20.000 Kč. Pátý měsíc = 40.000 Kč. Pokud se vám bude dařit konzistentně získávat pozornost díky obsahu, mělo by se to podařit do jednoho roku. Do karet vám hrají pravidelné platby a efekt “sněhové koule”.

4. Šablony

V zahraničí populární způsob přivýdělku, který se začíná dostávat i do Čech. Jde o tvorbu užitečného obsahu, který se následně prodává. Tento obsah se často týká nějaké aplikace nebo služby.

Příklad:

  • Dála Musil – Šablony pro Notion, Airtable aj.
  • Madaline Tusode – SEO checklist
  • Justin Welsh – Měsíční nabídka 5 šablon newsletterů

Proč mám šablony rád: Stejně jako kurzy se prodávají i tehdy, kdy spím. Díky tomu je možné prodej dobře škálovat a propojovat s ostatními možnostmi, např. s kurzy. Zároveň se dá snadno vše za pochodu upravovat a ladit.

Pro koho je to vhodné: Pro lidi, kteří rádi tvoří obsah, nebo pro ty, kteří mají rádi “procesy” a pořádek.

Stinné stránky:

  • Nemusím se trefit do poptávky.
  • Bez předchozí pozornosti a vybudovaného publika je těžké začít s prodejem bez placených kampaní.

Jak bych začal:

Postup bude téměř totožný s prodejem kurzu.

Krok 1 – Sepíšu si 20 problémů, které dokážu vyřešit tím, že přetavím své znalosti a dovednosti do nějakého “materiálu”. Příklady takového materiálu:

  • šablona,
  • návod,
  • vzor,
  • postup,
  • framework,
  • checklist,
  • spreadsheet.

Podívám se do svého počítače, jestli už jsem náhodou něco takového nevytvořil – tím si můžu na začátek ušetřit hodně práce.

Krok 2 – Na těchto 20 problémů se podívám a zhodnotím, se kterými začnu a jakou formu zvolím. Ideální je, když mezi nimi najdu skupinu podobných problémů, okolo kterých můžu tvořit navazující obsah.

Krok 3 – Díky tomu získám představu o tom, který problém budu řešit a jakým způsobem. Tento obsah následně vytvořím spolu s názvem, ze kterého musí být patrné, že zákazníkovi opravdu problém vyřeší.

Krok 4 – Teď je potřeba šablonu začít prodávat. Zde jsou dvě možnosti – buď si vytvořím své vlastní webové stránky s platební bránou – třeba díky službě Konverzky v kombinaci s platební bránou Stripe. Nebo využijete zahraniční služby Gumroad.

Krok 5 – Na řadu přichází propagace. Buď placená, nebo neplacená.

Neplacená propagace – stejně jako u kurzů si každý den vymezím v kalendáři 1 hodinu času na propagaci. Budu procházet tematické skupiny na Facebooku a příspěvky na Twitteru a LinkedInu. Během vymezené hodiny budu lidem pomáhat – třeba odpovídáním na dotazy a komentáře. Následně jim můžu psát do soukromých zpráv a tam dále pomáhat – pak, když to uznám za vhodné, jim pošlu odkaz na můj obsah.

Placená propagace – opět doporučuji reklamu na Facebooku. Reklamu díky němu spustíte během hodiny a první čísla budete mít během další hodiny. Kampaň bude cílit na prodejní stránku spolu s inzerátem, který se pokusím napsat dostatečně zajímavý a lákavý, aby lidi klikli a materiál si koupili.

Jak vydělat 100.000 Kč: Při prodejní ceně 500 Kč budete potřebovat prodat 200 šablon. Pokud by se vám podařilo prodat 1 šablonu denně, tak na danou částku potřebuju 200 dní = necelých 7 měsíců. Pokud ale zvládnete prodej materiálu zkombinovat třeba s prodejem služby nebo kurzu – případně budete prodávat dražší šablony, dosáhnete potřebné částky mnohem rychleji.

Toto byly 4 varianty, které bych poradil sám sobě před 15 lety, kdy jsem s onlinem začínal. Věřím, že byly užitečné i pro vás.

Chybí mi tu nějaký váš oblíbený “online vedlejšák”?

Napište mi. Postupně je budu doplňovat i na webové stránky do sekce Jak vydělat peníze na internetu.

2023 > 2022

Ať se daří.

Karel Hladiš

PS: Pokud nevíte, kde a jak začít a potřebovali byste pomoct, využijte možnosti konzultace.

Preferujete obsah na videu? Tady je: