SSP #004: Jak vybudovat databázi budoucích zákazníků a neplatit za to ani korunu

“Absolutně netuším, jak mám s ‘online vedlejšákem’ začít… Potřebuju zjistit, jestli budou mít lidi zájem o to, co dělám. Existuje nějaký snadný způsob, jak na to?”

Ano, existuje. Můžete si zájem o vaši službu ověřit tím, že si začnete budovat databázi budoucích zákazníků – a to zdarma.

Proč si myslím, že byste měli začít s budováním databáze co nejdříve?

  • Začnete pracovat. 🙂
  • Díky této práci si ujasníte vaši službu. Není nutné mít na začátku vše definované.
  • Nic neriskujete – platíte “pouze” vaším časem.
  • V momentě, kdy se rozhodnete prodávat, nezačnete od nuly.

Hodně často pozoruju, že lidi prodávají dřív, než získají pozornost. Dřív, než si to “odpracují”.

Pokud chci něco prodávat, bude se mi to snáz nabízet člověku, který mě zná. Člověku, pro kterého nejsem jen náhodný kolemjdoucí a mám s ním vybudovaný vztah.

Člověku, kterému jsem už předtím něco dal – ideálně zadarmo – a pomohl mu. Tady se dostáváme ke konkrétnímu postupu…

Jak tedy začít budovat databázi budoucích zákazníků?

1. Vytvořte “lead magnet”

Lead magnet je vysoce atraktivní nabídka, kterou dáváte “zdarma” – výměnou za e-mailovou adresu. Nejčastějším příkladem lead magnetu je e-book, webinář nebo videonávod.

Jaké podmínky musí splňovat dobrý lead magnet?

  • Snadná konzumace – obsahem i formou.
  • Cílí na jeden konkrétní problém, který vyřeší.
  • Má atraktivní název, ze kterého je zřejmé, s jakým problémem mi pomůže.

Pokud bych například nabízel marketingové služby, tak místo magnetu na téma “Jak spustit Performance Max kampaně v Google Ads” zvolím “Jak můžete v roce 2023 snadno a rychle vydělat v Google Ads statisíce korun navíc”.

To, že peníze vydělám díky Performance Max kampaním, si nechám až do magnetu. To lidi nezajímá.

Je zajímá, že jim pomůžu vydělat peníze. A v momentě, kdy se rozhodnu jim prodávat své služby, tak budu mít mnohem větší úspěšnost.

Jiný příklad – chcete vytvořit kurz na zlepšení spánku? Co zkusit “7 tipů, jak se konečně přestat převalovat v posteli, usnout během 10 minut a vstát dokonale odpočatý”.

Pro přípravu magnetu se můžete případně inspirovat tímto článkem: 62 tipů a nápadů na obsah – nechte múzu odpočinout.

Pokud by vás tvorba lead magnetu zajímala víc, budu o něm povídat v příštích vydání SSP.

Lead magnet mám vytvořený, co dál?

Teď ho musíte zveřejnit. Možností, jak na to, je několik.

Na začátek doporučuju jednoduchou webovou službu Mailchimp, který je v základní verzi zdarma.

Díky němu si můžu vytvořit jednoduchou přistávací stránku s formulářem, který lidem po vyplnění zašle magnet.

Jak na to?

  1. Zaregistrujte se na Mailchimp.com a vyplňte údaje.
  2. Jděte do “Campaigns” a vytvořte si “Landing Page”. Ve verzi zdarma bude mít “nepěknou URL”, jako např. https://mailchi.mp/358bd671b9b1/sbr-kontakt – ale to nám nevadí, alespoň ne na začátku.
  3. Abyste lidem odeslali magnet, musíte na něj odkázat v “uvítacím e-mailu”. Nejdříve jděte do nastavení publika: “Audience” → “All Contacts” → “Settings” → “Audience name and campaign defaults” a tam vyberte volbu “Send a final welcome mail”. Uložte.
  4. Následně tento e-mail nastavte. V levém menu vyberte “Audience” → “Signup Forms” → “Form Builder” → vyberte “Final welcome mail”. Následně v obsahu mailu přes tlačítko “edit” upravte e-mail – vložte do něj odkaz na slíbený materiál. Tento mail se pošle všem, kteří se přihlásí k odběru.

Pokud budete potřebovat pomoct s tvorbou přistávací stránky na Mailchimpu, napište mi, rád pomůžu. V některém z příštích vydání SSP vám připravím návod krok za krokem spolu s videem.

2. Získejte pozornost

Nezáleží na tom, jak dobrý je váš produkt – pokud o něm nikdo neví, tak si ho ani nikdo nekoupí. To stejné platí i o vašem magnetu.

Pozornost můžete získat dvěmi způsoby – placeně nebo neplaceně.

Neplacená pozornost

Výhoda? Je “zdarma”. Stojí “pouze” váš čas.

Jak na to? Každý den pomozte lidem a vytvořte kus obsahu.

Pomáhat lidem můžete třeba ve Facebook skupinách, na LinkedInu, YouTube, v diskusních fórech a komentářích nebo třeba na Twitteru.

Pomozte jim vyřešit problém, a pak jim pošlete odkaz na vaši přistávací stránku s magnetem zdarma.

Pokud člověku pomůžete, můžete o tom rovnou napsat i krátký příspěvek na LinkedIn a Twitter. To se bude hodit minimálně pro to, abyste si zvykli psát a tvořit obsah veřejně.

V ideálním případě si na to v kalendáři vyhraďte každý den 20 minut a zkuste být co nejvíce konzistentní.

Nevýhoda? Pomalý způsob, jak publikum budovat.

Placená pozornost

Výhoda? Rychlost, s jakou můžete začít sbírat publikum. Navíc se začnete učit i důležitou dovednost tvorby reklam.

Jak na to? Spusťte reklamu na Facebooku.

Přejděte do Správce reklam a vytvořte si reklamní účet.

Následně si vytvořte kampaň, nastavte denní rozpočet (třeba 100 Kč denně), na úrovni Sady reklam si nastavte cílení, a potom si vytvořte první inzerát.

Ten bude cílit na vaši přistávací stránku. Snažte se v inzerátu zaujmout – musíte “donutit” lidi začíst se a prokliknout.

Návod na spuštění první kampaně na Facebooku vám pošlu v příštích #SSP.

Cena za jeden takový kontakt se bude pohybovat okolo 15-40 Kč – záležet bude na kvalitě reklamy a nabídce magnetu na přistávací stránce.

Nevýhoda? Nějakou dobu vám může trvat, než spustíte úspěšnou Facebook kampaň. Ale to nevadí – s každou utracenou korunou se učíte.

Co dál?

Testujte, pozorujte, učte se a získejte zkušenosti.

To všechno brzy zúročíte ve vašem prvním “online vedlejšáku”.

Držím palce – ať se daří!

Karel Hladiš

Preferujete obsah na videu? Tady je: