SSP #011: Plánujete si svůj čas, nebo vám ho plánují ostatní?

Já myslim, že nemám problém s disciplínou. Já mám problém s 24 hodinovým časovým fondem. 😃

Přesně tohle mi před pár dny řekl můj kamarád – byla to odpověď na moji otázku Jak plánuje čas a jestli v práci stíhá.

No – a nestíhá.

Když někde slyším povzdech, že den má jen 24 hodin a bylo by fajn, kdyby měl aspoň 40, tak mi začne blikat v hlavě varovná kontrolka.

Ten člověk buď neplánuje – nebo plánuje a nemaká.

Nemakání je téma samo o sobě a dostanu se k němu příště. Teď bych chtěl mluvit o plánování.

Jedna z věcí, kterou mě můj bývalý šéf Honza naučil (tímto ho zdravím), je toto:

Pokud si nenaplánuješ čas, naplánují ti ho ostatní.

Na vlastní kůži jsem zažil, jak to vypadá.

Byl jsem vedoucí marketingového oddělení o 25 lidech a každý po mně něco chtěl. Každý den. Každou hodinu. A já nedokázal říct ne.

Proto byl můj běžný pracovní den složený ze schůzek, callů, jednání, porad a hasení cizích průserů.

Místo toho, abych se staral o prevenci, řešil jsem důsledek.

Měl jsem dva hlavní problémy, které byly příčinou tohoto stavu:

1) Neměl jsem naplánovaný svůj vlastní čas.

Neviděl jsem proto, co odsouvám na úkor toho, že řeším věci s kolegy. Necítil jsem tu ztrátu. Můj čas neměl cenu. A proto jsem necítil bolest.

I proto hlava neodmítala pomoc ostatním – chtěla dopamin. Tady. A teď. A hodně.

Díky tomu bylo samozřejmě snadné řešit “věci” s kolegy. Neviděl jsem, co skvělého a užitečného bych mohl dělat místo toho.

Typicky se jednalo o činnosti, které nebyly jednoduché, nicméně byly pro mě a činnost firmy stěžejní.

2) Neměl jsem nastavený neprůstřelný systém disciplíny.

Když si nevážím vlastního času a své pozornosti jako vzácného zdroje, jako něčeho skoro až posvátného, tak si toho nebudou vážit ani lidi kolem mě.

Vycítí to a využijí toho. Ne proto, že jsou úmyslně zlí. Ale proto, že je to prostě tak snadné a lákavé.

Odměna za to, že jim pomůžu vyřešit problém, je tak veliká, a cena, že mě vyruší, je tak malá.

Poznáváte se v tom? To je dobře – sebepoznání je prvním krokem na cestě k řešení.

Teď už jen pár tipů, jak se k takovému řešení dostat:

1) Jednou týdně si na sebe udělejte půlhodinu čas a naplánujte si činnosti na příští týden.

Mně se osvědčilo páteční odpoledne nebo neděle ráno.

2) Jednou denně se podívejte na činnosti, které máte naplánované na zítřek.

Třeba vždy večer – díky tomu budete v obraze a víte, na čem budete pracovat.

3) Pracujte na důležitých věcech, které opravdu posouvají vás nebo vaši firmu dopředu.

O to snadněji pak budete odrážet útoky na váš čas a pozornost od lidí, kteří si vašeho času ani pozornosti neváží.

Na těchto důležitých věcech pracujte ideálně co nejdříve ráno.

4) Stanovte si jednoduchá pravidla a systém – cílem je předejít těmto “útokům” na vaši pozornost.

Pokud máte svoji kancelář, tak zakažte příchody kolegů bez předchozího potvrzení na Slacku/mailu.

Pokud svoji kancelář nemáte, pracujte se sluchátky, a všem opakujte, že nasazená sluchátka = nerušte mě.

V kolektivu nebudete nejoblíbenější, ale na tom nesejde. Opravdu.

5) Buďte nekompromisní a přísní.

Nejen na kolegy lačnící po vaší pozornosti, ale i na sebe. Vypněte upozornění na mobilu, do oběda nezvedejte telefony. Makejte. Soustřeďte se.

A co vy – nestíháte? Kdo vám plánuje čas – vy sami, nebo ostatní?

Napište mi!

Ať se daří!

Karel

PS: Pokud byste chtěli pomoct s vytvořením takového neprůstřelného systému, dejte mi vědět.

Citát týdne:

Díky tomu, že děláš to, co se ostatním už dělat nechce, dosáhneš toho, čeho ostatní nemají šanci nedosáhnou.

Sabri Suby